טיפים והמלצות להתמודדות עם חרדה חברתית

תופעות החרדה מקיפות את חלקינו בכל מיני מובנים בחיים וחשוב להפריד בין סוגיהם, אדם שחש חרדה חברתית לאו דווקא יחוש חרדה בתחום העבודה, הביצוע וכו'… אנו יכולים להרגיש פחד או לחץ בלתי מוסבר שיגרום למצבי חרדה בכל מיני סיטואציות בחיים. חרדה חברתית היא אחד מהם, כאן נפרט איך אפשר להתמודד עם זה.

 

מה היא חרדה?

חרדה היא תופעה נפוצה שעלולה לתפוס כל אחד מאיתנו, אם במופע חד פעמי וספונטני ואם בליווי ממושך בחיים. חשוב להפריד בין חרדה ללחץ או פחד שיכולים לנבוע מכל מיני דברים. מצבי חרדה נמצאים על קשת רחבה של עוצמה, תדירות והשפעה על חיינו. לעיתים מצב חרדה יגיע כתגובה מוקצנת לסיטואציה קיימת ולפעמים כמניעה ממצבים היפותטיים שנתפסים כמפחידים ומאיימים עלינו.

בזמן חרדה עלולות לצוף תחושות פיזיות כמו – סחרחורת, לחץ בחזה, דפיקות לב מואץ, קושי בנשימה ועוד. בנוסף תחושות רגשיות של פחד, בלבול, לחץ וחשש. על חרדה, סוגיה ודרכי הטיפול תוכלו לקרוא עוד  בתוך אתר הבית – מרכז לטיפול בחרדות, דיכאון והעצמה נפשית של אורי פוקס.

 

מהי חרדה חברתית?

מצבים חברתיים עלולים לכלול מבוכה מפני שאר האנשים הנמצאים בסיטואציה. לעיתים אותו האדם ירגיש שכל הנמצאים בחדר נועצים בו מבטים ובוחנים אותו. אנשים הסובלים מחרדה חברתית מתארים אותה כחשש והימנעות ממצבים חברתיים שונים, פחד מביקורת והצורה שבה אחרים יתפסו אותם.

לרוב מחשבות כמו "מה הם חושבים עליי?" יצוצו אצל רוב האנשים אך אצל מי שסובל מחרדה הן יתבטאו באופן מוגזם אשר ימנע או יגרום להם להתנהג בצורה אחרת, ילחצו ולא יצליחו לעצור את המחשבות האלה ופשוט יתנו להם לנהל אותם.

 

איך מתמודדים עם חרדה חברתית?

כפי שציינו קודם, יותר אנשים ממה שאתם מדמיינים מתמודדים עם חרדה חברתית בעוצמה מסוימת, כמו כל הפרעה נפשית או קושי אחר ניתן לטפל, לקבל כלים ולהתמודד במהלך החיים.

 

הכרה בבעיה

הרבה אנשים אינם תופסים חרדה חברתית כבעיה אמיתית והם מתעלמים ממנה וממשיכים לחיות תחת לחץ ופחד בלתי פוסק באירועים או לקראת אירועים חברתיים מכל סוג, מצבים נפוצים שנחשבים כמעוררי חרדה חברתית הם: דיבור מול קהל, אכילה בנוכחות אנשים, נוכחות במוקד תשומת הלב, שיחה טלפונית, שיח מול אנשים בעלי סמכות, גישה לאדם זר עוד.

לאחר שמכירים שקיימת בעיה אפשר לטפל בה, חשוב להבחין בין התקף פאניקה לבין חרדה חברתית. לעיתים התקפי פאניקה המלווים בהזעה וחום, רעד בקול ובכפות הידיים יתלוו לתחושת חרדה חברתית אך לא תמיד.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

הצלחת הטיפול תנבע מרצון המטופל לפתרון הבעיה מהשורש, קבלת כלים ועבודה עצמית רבה סביב תרגילים וניתוב מחשבות הגורמות לתחושות החרדה.

 

לסיכום

אם הנכם מרגישים חלק ממה שפורט על עצמכם או על הקרובים אליכם, אפשר להפסיק לסבול באבחון וטיפול מתאים.

טיפים והמלצות להתמודדות עם חרדה חברתית

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שאולי תאהבו