מה הם שברי מאמץ וכיצד מטפלים בהם?

המונח "שברי מאמץ" ודאי לא זר לספורטאים מבינכם, או למי מכם שנמצא כחלק משגרת יומו שעות ארוכות בעמידה או בהליכה.

עם זאת, שברי מאמץ עלולים לקרות גם אם אתם לא שייכים לאחת מן הקבוצות האלו. מהם בדיוק שברי מאמץ, ובאילו דרכים ניתן לטפל בהם?

 

מה הם שברי מאמץ?

שברי מאמץ זהו הכינוי להיווצרות של סדקים זעירים בעצמות, שנוצרים כתוצאה מפעולות חוזרות ונשנות של הפעלת כוח על העצמות. שברי מאמץ נגרמים לעיתים קרובות כתוצאה ממאמץ יתר ועומס יתר על העצמות שנושאות את משקל גופנו, שהן בעיקר עצמות כף הרגל והעצמות התחתונות ברגל.

כאמור, ישנן קבוצות מסוימות באוכלוסייה שנמצאות בסיכון גבוהה יותר להתפתחות של שברי מאמץ. ספורטאים שעוסקים בענפי ספורט הדורשים הליכה או ריצה ממושכת, למשל, חשופים להתפתחות של שברי מאמץ יותר מהאדם הממוצע. עם זאת, ישנן קבוצות נוספות באוכלוסייה שבהן יש שכיחות רבה של שברי מאמץ – למשל כתוצאה ממצבים רפואיים שונים שגורמים לחולשה בעצמות (כמו אוסטיאופורוזיס), כתוצאה ממבנה כף רגל שטוח (שנקרא "פלטפוס") או מקשת גבוהה מאוד בכף הרגל.

 

כיצד ניתן לטפל בשברי מאמץ?

טיפול לטווח הזמן הקצר – כאשר כבר נוצר שבר מאמץ

בטווח הזמן הקצר, אחת הדרכים היעילות לטפל בשברי מאמץ היא פשוט להימנע ממאמץ ומעומס על עצמות כפות הרגליים. לעיתים קרובות, מנוחה בבית לתקופה מסוימת (שאורכה תלוי בחומרת השברים ובמיקום שלהם) עשוי לפתור את הבעיה. לעיתים קרובות ניתן לשלב את המנוחה גם עם טיפולי פיזיותרפיה, שיכולים להקל על הכאב ולחזק את השרירים.

 

טיפול לטווח הזמן הארוך – כאשר מעוניינים להקטין את הסיכוי להישנות המקרה

טיפול מומלץ לטווח הזמן הארוך, שיכול להיות מאוד אפקטיבי בהקטנת הסיכון להישנות שברי המאמץ, הוא התאמת מדרס מותאם אישית עבורכם. מדרס הוא אביזר ששמים בדרך כלל בנעל, והוא מוכח כיעיל משמעותית בהפחתת כאבים, שיפור היציבה ושיפור איכות החיים.

את המדרס חשוב להתאים באופן אישי עבורכם, עבור מבנה כף הרגל שלכם ועבור אופי הפעילות היום יומית שאתם נוהגים לבצע. לכל ענף ספורט, למשל, יש מדרס שמותאם לו – ובנוי בצורה שמתמקדת באופי הפעילות הספורטיבית ובפעולות האופייניות לאותו ענף ספורט. בדומה לכך, יש גם מדרסים מיוחדים שמותאמים לחיילים שעומדים על הרגליים במשך שעות ארוכות, מדרסים שמותאמים לבעלי בעיות אורתופדיות שונות כמו פלטפוס, קשת גבוהה, כאבי גב ועוד.

לאחר שתבחרו במדרס שמותאם לאופי הפעילות שלכם או לסוג הבעיה האורתופדית, חשוב מאוד גם להתאים את המדרס לכף הרגל שלכם. מדרס שאינו מותאם אישית אליכם יהיה הרבה פחות יעיל ואפקטיבי עבור ההקלה בכאבים ושיפור איכות החיים שלכם. על מנת להתאים לעצמכם את המדרס, היכנסו לאתר האינטרנט https://insole-midrasim.co.il ותתחילו להנות מכל היתרונות שיש למדרס להציע עבורכם!

 

גוף האדם

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שאולי תאהבו