חוק המקרקעין – כל מה שלא ידעתם

הכרות מעמיקה עם חוק המקרקעין עשויה להוות יתרון משמעותי עבור כל אחד מאיתנו. מה הוא חוק המקרקעין? ומה חשוב לנו לדעת עליו?

 

חוק המקרקעין – כל מה שידעתם ומה שלא

מטרתו של חוק המקרקעין הוא הסדרה של ענייני משפט אזרחי בכל אשר קשור לתחום המקרקעין. החוק מסדיר את זכויותיהם וחובותיהם של אנשים הקשורים לשימוש בקרקע, העברה של בעלות ואחזקה וגם על עסקאות כמו רכישה, שכירות, שיתוף, רישום ועוד.

חוק זה אושר בשנת 1969. הטיוטה הראשית לחוק גבוה על ידי ועדה בראשות של השופט משה לנדוי וכללה מומחים בתחום של דיני המקרקעין.  חוק המקרקעין מסדיר את זכויות והחובות שקשורות לשימוש בקרקע, וגם משלבת את בעלות והאחזקה בקרקע זו על ידי עסקאות של מכירה, רגישה, השכרה ועוד.

אנשים רבים משתמשים במקרקעין, אך אינם יודעים בברור על החוקים המשפטיים של נושא המקרקעין.

 

בעלות והחזקה במקרקעין

לפי פרקים 1, 11 ו-12 של חוק המקרקעים מוגדרים אופי של בעלות של נכס מקרקעין, החוק מאפשר לבעלי המקרקעין לעשות עסקאות חוקיות לפי רצון ולפי התקנות. לפי החוק, כל מה שבנוי והנוטע על האזור יש חיבור של קבע. גם כשמדובר בקרקע מתחת לשטח, וגם לאוויר נחשבים כחלק מהנכס.

מלבד בעלות פרטית, יש בעלות משותפת שכוללת הגבלות מסוימות. יש גם בעלות ציבורית שהיא ברשות המדינה או על ידי גוף שבבעלות המדינה והיא כפופה לדיני משפט ציבורי.

 

דרישות הכתב ורישום בעסקאות מקרקעין

מקרקעיו נחשב כתחום בעל משמעות וערך רב. ישנם חששות שכל הנכנסים הללו יועברו באופן שאיננו מסודר מספיק וללא פיקוח, חלה דרישה לכתב על עסקאות שנקבעו לפי סעיף 8 בחוק. זאת אומרת שכל עסקה במקרקעין, חייבת להיות מתועדת בכתב ולהיחתם על מנת שהיא תהיה תקפה. לעומת זאת, עסקאות הנחשבות ״פשוטות״ יחסית כמו למשל שכירות לטווח קצר וכו.

הנוסף לרשימת הכתב, עסקאות, לפי חוק המקרקעין דורשות ומחויבות ברישום. במקרה ועסקה לא הסתיימה ברישום, לקונה יש זכות חוזית הנכס, אך אומנם מבחינה משפטית, תהיה לרוכש בעלות מלאה על הנכס, יש צורך ברישום בטאבו, כשהסיבה העיקרית לזאת היא בכדי למנוע מצבים שהתבצעו עסקאות נוגדות מקרקעין.

 

החשיבות לעורך דין בנושא מקרקעין

ישנם מקרים שעסקאות במקרקעין יהיו נחשבות ליחסית פשוטות, עסקאות כמו שכירות והן אינן מחייבות מוערבות של עורך דין. אך כל העסקאות בנושא המקרקעין, החל משכירות, רכישה ועוד עשויות להיות מורכבות.

עסקאות הללו עלולות להיות בעלות חוזים שהם ארוכים וכוללים בתוכן המון מונחים וסעיפים שלא מוכרים לציבור הכללי, לכן חשוב מאוד להיעזר בעורך דין מקצועי שמכיר חוזים על מנת ללוות את התהליך ולשים לב לפרטים וחוזים שהם יותר מורכבים.

בנוסף, עסקאות מקרקעין הן בדרך כלל עסקאות יקרות, לכן חשוב לא לטעות בהן ולשכור את שירותיו של עורך דין המבין בתחום ללוות אותכם בכל דבר.

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו