מהם הגורמים האפשריים ללחצים יומיומיים?

תחושה של לחץ היא דבר בלתי נמנע לפעמים, בעיקר לא בעולם המודרני שהופך אותנו לזמינים כל הזמן ומביא את העבודה הביתה כך שהתוצאה לעיתים היא לחץ. ללחץ יכולות להיות גם השלכות חיוביות – למשל, לדחוף אותנו להשיג דברים ולהצלחה. עם זאת, תחושה קבועה של לחץ נפשי וסטרס עלולה להגיע לרמה בלתי נסבלת ולהזיק לנו. ממה נובעים לחצים נפשיים, כיצד הם משפיעים עלינו ומהי הדרך להתמודד איתם?

 

ממה נובע לחץ נפשי?

להיווצרותו של לחץ נפשי יכולים להיות הסברים שונים. סברה מקובלת היא שלחץ הוא תגובה טבעית של מנגנון במוח שלנו כתוצאה מאירוע שמאיים על שלוותנו או מפחיד אותנו. הסבר נוסף הוא שלחץ נובע מפרשנות מרחיקת לכת שאנחנו נותנים לאירועים שאנחנו חווים: למשל, חווינו כישלון בתחום כלשהו בחיינו ומכאן אנחנו מסיקים שאנחנו חסרי יכולת ולכן מרגישים לחץ, חרדה ומצוקה.

אירועים שונים יכולים לגרום ללחץ נפשי: תקופות עמוסות בעבודה, טראומות, אי שביעות ממצבים מסוימים בחיים ועוד.

 

לחץ נפשי – כיצד הוא משפיע עלינו?

כפי שאמרנו כל אדם מרגיש לחץ מדי פעם וזה לא בהכרח רע ואף יכולות להיות ללחץ השלכות חיוביות. אך מצבי לחץ מתמשכים ותחושת לחץ קבועה יכולה להשפיע באופן שלילי במספר מובנים:

 

השפעות על הבריאות

המערכת החיסונית שלנו היא הראשונה להיפגע כאשר אנחנו מצויים תחת לחץ קבוע, ולכן ללחץ עלולות להיות השפעות על הבריאות שלנו. כך למשל תוכלו להבחין שרבים חולים יותר בתקופות לחוצות כגון תקופות מבחנים.

 

השפעות על היכולות הקוגניטיביות

לחץ עלול לפגוע ביכולות הקשב והריכוז שלנו וכן עלול להשפיע על יכולת הזיכרון. לחץ משפיע על היכולת שלנו לשמור על קו המחשבה ולכן עלול לפגוע בשגרה שלנו ולמנוע מאיתנו לכבוש הישגים.

 

השפעות על ההתנהגות

כפי שאמרנו, לחץ יכול לדרבן אותנו בעבודה או בלימודים אך לחץ עלול להביא גם לתוצאה ההפוכה – חוסר מוטיבציה בדברים שאנחנו עושים וזאת בשל תחושות שונות החל מפסימיות ודכדוך וכלה בהתפרצויות זעם ואף תוקפנות לא אופיינית.

 

השפעות הורמונליות ופיזיולוגיות

לחץ עלול ליצור שינויים הורמונליים מסוימים וכן שינויים פיזיולוגיים כגון דופק מהיר ועלייה בלחץ הדם, הפרעות במערכת המטבולית, שינויים במערכת הדם וזרימת דם מוגברת לשרירים, אבדן תיאבון ויובש בפה.

 

איך אני יודע אם אני סובל מלחץ נפשי?

מלבד ההשפעות שמנינו, ישנם סימפטומים מסוימים שעלולים להעיד שאנחנו סובלים מלחץ נפשי, כגון הבעות פנים שונות, למשל: שפתיים קפוצות, גבות מורמות וקמט במצח. תנועות גוף מסוימות יכולות להעיד על לחץ נפשי כגון חיכוך הצוואר, הנחת היד על הלחי, פכירת אצבעות וכדומה.

 

כיצד ניתן להתמודד עם לחץ?

אם אתם מרגישים לחץ שמשפיע באופן שלילי על שגרת חייכם אל תישארו עם זה לבד. באתר ראש בריא תוכלו לקרוא עוד על הגורמים והסימפטומים ללחץ ודרכי התמודדות. בנוסף, תוכלו לקיים שיחת ייעוץ עם בעל מקצוע ללא כל עלות או התחייבות.

לקריאה נוספת: https://rosh-bari.co.il

מכשיר לבדיקת דופק לב

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו

כסף מזויף
פיננסים
3 שיטות לזהות כסף מזויף

לאחרונה אנו עדים לעלייה ניכרת במספר השטרות המזויפים שנמסרים לבעלי עסקים שונים ברחבי הארץ. תרחיש זה גרם לנו לבדוק את הנושא מקרוב, כדי שנוכל להציג

לכתבה »
איך לבחור מכללה ללימודים
לימודים
איך לבחור מכללה ללימודים?

במיוחד בכניסה להייטק – קורס מקצועי יכול להיות מקפצת ענק שתעיף את הקריירה שלכם באוויר. עם זאת, אם לא תבחרו את המכללה הנכונה, אתם עלולים למצוא את

לכתבה »
עֵסֶק
עסקים
יתרונות של אוטומציה עסקית

לא מעט עסקים נדרשים להתאים את עצמם ולהפוך יעילים ותחרותיים יותר. אוטומציה עסקית, המשלבת טכנולוגיות חדשניות, הפכה לכלי מפתח המאפשר לעסקים לייעל תהליכים, לצמצם עלויות

לכתבה »