מהם התסמינים וכיצד מאבחנים סרטן בשלפוחית השתן

סרטן בשלפוחית השתן מהווה את ה-4 בשכיחותו אצל גברים ו-8 אצל נשים, כאשר כל שנה מאובחנים 1400 חולים חדשים בישראל. ברוב המוחלט של המקרים -90% הסרטן הינו "שטחי" ומופיע רק בדופן הפנימית של השלפוחית ובשאר המקרים- 10% הסרטן פולשני וחודר גם לתוך השריר. בסרטן שטחי יש נטייה לחלות שוב לאחר טיפול, כאשר הוא מופיע שוב כשטחי.

 

תסמיני הסרטן

לא תמיד מדובר בתסמינים בולטים והם כוללים: דם בשתן או בבדיקת שתן במעבדה, אי יכולת להתאפק כאשר יש צורך מוגבר במתן שתן. לא תמיד ישנם כאבים בהטלת השתן אך כן חשים אי נוחות מסויימת. התסמינים הנ"ל יכולים להופיע גם במצבים רפואיים אחרים הקשורים ל שלפוחית השתן ולכן רק רופא יכול לקבוע אם מדובר בסרטן או משהו אחר (כמו זיהום, אבנים שמופיעות בדרכי השתן ואף גידול שפירי).

 

אבחון הסרטן בשלפוחית השתן

כדי לזהות את המקור של התסמינים, שהרי יכול להיות מדובר בכמה דברים שונים, יש לבצע בדיקה גופנית מקיפה על ידי הרופא כולל ציסטוסקופיה (מכשיר מיוחד שבעזרתו צופים בתוך השלפוחית עצמה). לפעמים, נלקחות גם דגימות מהדופן הפנימית של השלפוחית אותן בודקים במיקרוסקופ כדי לאבחן אם מדובר בסרטן. באם והסרטן מאובחן, כורתים את הגידול בניתוח וגם אותו בודקים במיקרוסקופ על מנת לקבוע אם מדובר בגידול פולשני או שטחי וגם מזהים את הממאירות ומידת התפשטות הסרטן. כל זאת באמצעות בדיקות נוספות כמו צילום רנטגן של דרכי השתן, MRI, CT ואלטראסאונד.

 

דרכי הטיפול הנפוצים

כאשר מדובר בסרטן שטחי, ישנם 2 שלבי טיפול עיקריים:

שלב ראשון שלב שני
כריתה של הגידול (דרך צינור השופכה, לא פותחים את הבטן) ובאם קיים צורך מסירים בצורה מלאה או חלקית גם את שלפוחית השתן כאשר יוצרים דרך חלופית כדי לנקז את השתן. מדובר בטיפול שמונע חזרה של הגידול פעם נוספת על ידי כך ששוטפים את החלל הפנימי בשלפוחית בחומרים שונים, ביולוגיים או כימיים שמטרתם להרוג את התאים הסרטניים שלא הוצאו בכריתה וגם לבצע תגובה חיסונית.

בהתאם למצב הגידול והחולה הרופא יחליט איך לטפל ויכול לשלב גם כמה שיטות, למשל, אם מדובר בגידול קטן (גם גידול חוזר קטן) אפשר להסיר אותו ולצרוב את הבסיס שלו באמצעות לייזר כבר שעושים את הציסטוסקופיה).

 

לסיכום

סרטן בשלפוחית השתן נחשב לסרטן נפוץ אך הטיפול בו ידוע וקיים המון שנים עם אחוזי הצלחה גבוהים, כאשר אפשר לבצע כריתה של הגידול בהליך ניתוחי או הסרה כבר בשלב הבדיקה. לעיתים הסרטן חוזר במצב שטחי ולכן מבצעים גם טיפול מונע לאחר הניתוח. תסמיני הסרטן לא בלעדיים רק לו ומופיעים במצבים בריאותיים שונים ולכן יש חשבות במתן אבחנה נכונה ומקצועית תוך עשיית כל הבדיקות האפשרויות הקיימות (צילום, MRI וכדומה).

גידול סרטני

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו

כסף מזויף
פיננסים
3 שיטות לזהות כסף מזויף

לאחרונה אנו עדים לעלייה ניכרת במספר השטרות המזויפים שנמסרים לבעלי עסקים שונים ברחבי הארץ. תרחיש זה גרם לנו לבדוק את הנושא מקרוב, כדי שנוכל להציג

לכתבה »
איך לבחור מכללה ללימודים
לימודים
איך לבחור מכללה ללימודים?

במיוחד בכניסה להייטק – קורס מקצועי יכול להיות מקפצת ענק שתעיף את הקריירה שלכם באוויר. עם זאת, אם לא תבחרו את המכללה הנכונה, אתם עלולים למצוא את

לכתבה »
עֵסֶק
עסקים
יתרונות של אוטומציה עסקית

לא מעט עסקים נדרשים להתאים את עצמם ולהפוך יעילים ותחרותיים יותר. אוטומציה עסקית, המשלבת טכנולוגיות חדשניות, הפכה לכלי מפתח המאפשר לעסקים לייעל תהליכים, לצמצם עלויות

לכתבה »