מהן הזכויות של ילד עם הפרעות בתקשורת?

הפרעות בתקשורת כוללות סוגים שונים אך המשותף להן הוא הוא המניעה מלתקשר עם הסביבה ברמות שונות. ההפרעה המוכרת ביותר היא האוטיזם שבאה לידי ביטוי בפרשנות לקויה של רגשות ואי צורך בקשר עם הסביבה. המאמר יפרט מהן הזכויות של ילד עם הפרעות תקשורת.

 

כיצד מאבחנים הפרעות בתקשורת?

האבחנה של הפרעות בתקשורת נעשית באמצעות מבחנים הכוללים הערכה אישיותית וגורמים נוספים. הרופאים המוסמכים לאבחן את הלקות הם נוירולוג או פסיכיאטר ילדים, לאחר שרופא התפתחותי מפנה את הילד לבדיקה כאשר עולה חשד שישנה הפרעה על הספקטרום האוטיסטי.

 

האם ניתן להבריא מהפרעה תקשורתית?

אין טיפול שיכול לרפא הפרעה בתקשורת. אך יחד עם זאת, השהות במסגרת חינוכית מתאימה יכולה לקדם את הילד עם הפרעת תקשורת ולמנוע ממנו תסכולים. המסגרות הרגילות אומנם משלבות ילדים עם צרכים מיוחדים ברמה קלה, אך יכולות להשפיע בצורה לא טובה על ילדים עם הפרעות קשות יותר.

 

מהן הזכויות של ילד עם הפרעות בתקשורת?

אחת הזכויות החשובות של ילד עם הפרעות בתקשורת היא קבלת גמלת ילד נכה מהביטוח הלאומי לאחר קביעת דרגת נכות המזכה בגמלה. גמלה זו יכולה לעזור לילד ולמשפחתו במימון הטיפולים המיוחדים, המסגרות החינוכיות, העזרים הרפואיים, תרופות ועוד. על מנת לקבל את הגמלה יש להגיש תביעה לביטוח הלאומי בצירוף מסמכים רפואיים ואבחונים ולהגיע לוועדה רפואית בה יקבעו את דרגת הנכות.

הדרגה יכולה להיות 20%, 100% או 188%. מומלץ לקבל סיוע מאחת העמותות או מעורך דין לקראת הועדה כדי לקבל אחוז נכות גבוה. במידה וביטוח לאומי דוחים את התביעה ניתן לערער עליה או לחכות חצי שנה ולהגיש שוב בקשה לגמלת נכות. גמלה נופת שניתן לקבל מהביטוח הלאומי היא גמלת ניידות כאשר יש הגבלה בגפיים התחתונות.

משרד הבריאות מזמן וועדה ובמידה וממליץ על לפחות 60% נכות, מקבלים קצבה חודשית והטבות אחרות כמו הנחה על אגרת רישוי, תו נכה, הלוואה לרכישת רכב חדש והתקנת אביזרים ברכב.

 

הטבות בתשלומים וסיוע מהמדינה

משפחות שלהן ילדים עם צרכים מיוחדים כמו הפרעות בתקשורת ישנו סבסוד בתשלומי הארנונה לעירייה. מדובר על הנחה בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לילד במוסד לביטוח לאומי ובהתאם לרשות המקומית. בנוסף, ניתן לקבל הטבות ממס הכנסה. משכורת של אחד ההורים תזוכה בשתי נקודות מס שיפחיתו את תשלום המס.

בדומה לכך, משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים יכולות לרכוש דירה ויקבלו לשם כך הלוואה בתנאים מועדפים. בנוסף, ניתן לקבל הנחה משמעותית בתשלום מס רכישה במידה ונקבעה נכות בשיעור של 100%.

 

זכויות במערכת החינוך ובהתפתחות הילד

ילד עם צרכים מיוחדים זכאי לסייעת צמודה ולהסעה למוסד החינוכי. מעבר לכך הוא יקבל שירותים במכון להתפתחות הילד בהשתתפות נמוכה. מדובר על אבחונים וטיפולים של קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפולים רגשיים, פסיכולוג ועוד.

ילד עם הפרעות תקשורת

 

 

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו