שלוש סיבות בגינן יוכלו לפסול את רישיון הנהיגה שלכם

רישיון הנהיגה הוא לא רק תעודת זיהוי, זהו האישור על כך שאתם מסוגלים ורשאים להפעיל כלי רכב ולנהוג עליו בבטיחות ובאחריות. עבור רבים מאיתנו, אם נלקח מאיתנו הרישיון ואיתו האפשרות לנהוג, כרצונך ובעצמך, נרגיש מוגבלים וכלואים. כדאי לשמור היטב על רישיון הנהיגה והדרך לעשות זאת היא לנהוג כחוק ובזהירות. מי שנוהג ברשלנות, עלול בהחלט לאבד את הרישיון.

 

מה היא פסילה?

פסילת רישיון הנהיגה הוא מונח כולל המתייחס לכל האופנים בהם עלול רישיונך להילקח ממך – פסילת רישיון הנהיגה הוא פעולה בעלת שתי משמעויות: ראשית, הוא מרחיק את הנהג המסוכן מהכביש לתקופה מוגבלת או לצמיתות, וכן מהווה ענישה עבור הנהג, שיכולת הנהיגה שלו נמנעת ממנו, דבר שישפיע בוודאי על אורח חייו ולעתים גם על עבודתו. ישנם שלושה גופים שיכולים לפסול או לשלול רישיון נהיגה: משטרת ישראל, בית המשפט לתעבורה ורשות הרישוי.

 

פסילה מנהלתית

הסיבה הראשונה לפסילת רישיון הנהיגה שלך היא עבירות תנועה חמורות. במקרה כזה, נלקח הרישיון מהנהג על ידי שוטר התנועה בשטח והנהג מוזמן לשימוע מול קצין משטרה בימים העוקבים.

קצין משטרה רשאי לפסול את רישיון הנהיגה פסילה מנהלתית לתקופות קצרות, עד שיחלו ההליכים המשפטיים בנושא: פסילה מנהלתית ל-90 יום במקרה שהנהג היה מעורב בתאונה עם נפגעים, פסילה ל-60 יום במקרה של תאונה ללא נפגעים ופסילה ל-30 יום במקרים של עבירות תנועה חמורות כמו מהירות מופרזת או נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים.

 

שלילה בפועל ושלילה על תנאי

לאחר הפסילה המנהלתית של הרישיון, עובר הטיפול בעבירה לבית המשפט לתעבורה ובעקבות הליכים משפטיים, עלול הנהג להיענש בשלילת רישיונו לתקופה קצובה או לצמיתות.

במקרים שונים, נקבעת ענישה של שלילת רישיון הנהיגה על תנאי, כלומר רישיון הנהיגה אינו נלקח מהנהג אלא אם יבצע שוב עבירת תנועה כמו זו שביצע או דומה לה בחומרתה. שלילה משפטית לצמיתות היא סנקציה שמופעלת רק כאשר ישנו שילוב של עבירת תנועה מסוכנת שגרמה לתאונה עם נפגעים או הרוגים.

 

רשות הרישוי

רשות הרישוי שוללת רישיון נהיגה במקרים בהם לא נעברת עבירה אלא במקרים בהם ישנה החלטה שהנהג אינו כשיר לנהיגה. הסיבה הראשונה לקביעת אי כשירות הנהג היא הגעה למספר נקודות ברישיון בעקבות עבירות קודמות. סיבות נוספות לשלילת רישיון הנהיגה על ידי רשות הרישוי היא החלטה של אי כשירות הנהג כתוצאה ממצבו הנפשי או מצבו הפיזי שנקבעים על פי בדיקות שנערכות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

לסיכום

פסילה או שלילה של רישיון הנהיגה היא עונש שמטרתו להגן על המשתמשים בכביש מפני נהג מסוכן, על ידי הרחקתו מנהיגה בכביש. לעתים, זו תגובה לעבירת תנועה חמורה אחת, לעתים זו התגובה לרצף של עבירות בתקופת זמן קצרה ולעתים זו תוצאה ישירה של מצב פיזי או של מצב נפשי שאינם מותאמים לנהיגה ולכל המשתמע ממנה. כך או כך, אתם יכולים להשפיע על כך רק על ידי נהיגה זהירה ואחראית.

פסילת רישיון

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו