עבירה פלילית של עובד בזמן עבודה: על מי חלה העבירה ומי נותן את הדין?

מעצם היותכם שכירים בעסק ניתנות לכם חובות וזכויות.

ישנן עבירות פליליות אשר אתם תבצעו אך המעסיק שלכם יקח את האשמה ואת העונש.

מה קורה בעבירה פלילית בזמן עבודה ומי נותן את הדין?

 

אחריות משפטית

כנראה שאם תגיעו לאתר של עורך דין, נתקלתם בסוגיה משפטית או בהליך משפטי המתנהל מולכם או על ידכם. עבירות פליליות הן בעצם עבירה על החוק כך שבסמוך לחוק עצמו אשר מתיר או אוסר על דברים מסוימים יש גם התייחסות לעונש הצפוי, המקסימלי או המינימלי וגם כן באחריות מי לשאת את האשמה ואת העונש. לדוגמא, יש עבירות אשר קטינים אינם נושאים את האשמה ואילו האשמה נופלת על הוריהם או האפוטרופוסים החוקיים שלהם.

 

עבירת פלילית במסגרת העבודה

הגדרה של ביצוע עבירה פלילית בזמן עבודה מתחלק לשני סוגי עבירות. העבירה הראשונה מתייחסת לשימוש בעבודה או שימוש בהליך שעל העובד לבצע במסגרת בעבודתו כדי לבצע עבירה פלילית. לדוגמא, גניבת פרטי לקוחות על ידי כניסה למאגר מידע החשוף לעובד מעצם היותו עובד בחברת ביטוח או בבנק.

 

עבירה פלילית בזמן העבודה

הסוג השני מתייחס לביצוע עבירות פליליות שאינן קשורות לעבודה אך כן קורות בזמן העבודה. לדוגמא, מורה אשר מלמד בבית ספר וגונב כסף או אוכל מהמזנון בבית הספר. לא התבצע כאן שימוש בעבודה שהוטלה על האדם אך הוא כן ביצע עבירה פלילית בזמן העבודה.

 

ענישה, אשמה ואחריות

בכל מקרה שהעובד מבצע עבירה פלילית על ידי מעשה כחלק מעבודתו או שממש נדרש לבצע עבירה פלילית מבלי יודעין, מעסיקו הוא שיקח את האשמה, האחריות וגם את העונש עליו. במקרים בהם התבצע עבירה פלילית במהלך העבודה אך המעסיק אינו קשור לדבר העבירה והיא בביצוע ותכנון של העובד לבדו, פשוט התבצעה על זמן העבודה, אין למעסיק אשמה או סיבה לקבל עונש אך כן יכולה להיות לו אחריות, שכן יכל לתדרך או למנוע את היכולת של האדם לבצע את העבירה בזמן העבודה.

 

מוגנות משפטית

בחלק מהעבודות בהן צפויות להיות מחלוקות היכולות להיתפס כפליליות, המעסיק יכול לבחור להכניס בחוזה של העובד, על מנת לא להרתיע אותו מלהצטרך לעסק, סעיפים בדבר מה קורה אם מוגש כתב אישום כלפי אחד העובדים במסגרת העבודה. לדוגמא, חברה אשר מוכרת שירותים בטלפון בה אחד מהעובדים מקבל תביעה על הטרדת יתר, כנראה שהמעסיק דווקא יישא באשמה כי הוא שלח אותו למשימה.

לא כל עבירה אשר מתבצעת בזמן העבירה היא אחריות רק של העובד או אפילו רק של המעביד. ישנן עבירות אשר למרות שביצע אחד העובדים המעסיק הוא דווקא זה שיצטרך לתת את הדין ולשאת בעונש.

לשאלות וייעוץ בנושא עבירות פליליות בזמן עבודה, קבעו פגישת ייעוץ עם עו"ד המתמחה בנושא, כמו https://www.alonerez.co.il.

 

פטיש

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו

עֵסֶק
עסקים
יתרונות של אוטומציה עסקית

לא מעט עסקים נדרשים להתאים את עצמם ולהפוך יעילים ותחרותיים יותר. אוטומציה עסקית, המשלבת טכנולוגיות חדשניות, הפכה לכלי מפתח המאפשר לעסקים לייעל תהליכים, לצמצם עלויות

לכתבה »
הכוח של שירותי מחשוב לעסקים
טכנולוגיה
הכוח של שירותי מחשוב לעסקים

בעידן הדיגיטלי של היום, עסקים מכל הגדלים מסתמכים במידה רבה על טכנולוגיה כדי לייעל את התפעול, לשפר את הפרודוקטיביות ולהישאר תחרותיים בתעשיות שלהם. היבט אחד

לכתבה »