שלושה מקרים בהם תצטרכו עורך דין ירושה

עורך דין ירושה נדרש ללוות ולייצג יורשים לאחר שמתגלע סכסוך ביניהם סביב עזבונו של נפטר לאחר פטירתו. המוריש אינו מחויב להוריש מבחינת החוק לילדיו או קרוביו האחרים ולעיתים יורשים שנושלו מעוניינים לערער על כך. בהתאם לדיני הירושה ניתן להגיש ערעור על תוקפה של צוואה רק בעילות שהוגדרו בחוק. נדון בשלושה מקרים בהם תוכלו להיעזר בעורך דין לשם הגשת ערעור כדין.

 

השפעה בלתי הוגנת

במקרה ובעריכת הצוואה התקיים מצב של השפעה בלתי הוגנת, כפי שהדבר מוגדר בחוק ובפסיקה, תוכלו להיעזר בעו"ד ירושה לשם הגשת התנגדות לקיום של הצוואה. השפעה אסורה מאופיינת באי הגינות ובאי הוגנות של המשפיע שהוא הנהנה מהצוואה  ובמקרים רבים תוך ניצול של יחסי אמון מיוחדים ויוצאי דופן שהיו בינו לבין המצווה. לשירותי עו"ד ירושה מומלץ ראו פה.

 

תלות של המצווה במוטב המהנה

מקרים של השפעה בלתי הוגנת שעשויים להצדיק ערעור בעילה זו הם כאשר הצוואה עבורה הוגש בקשה לקיום, נוסחה מחדש לקראת מועד הפטירה. למשל כאשר המוריש שינה את צוואתו ובצוואה החדשה הוא נישל את היורשים האחרים אשר נכללו בצוואתו הקודמת והעביר את העיזבון או מרכיבים ממנו לטובת יורש אחד או גורם חיצוני בהם היה תלוי באותה העת.

 

היעדר כשירות בעת העריכה

כאשר בעת כתיבת הצוואה המוריש היה לא כשיר לכך מבחינה משפטית ניתן להיעזר בעורך דין לענייני ירושות על מנת להתנגד לקיום הצוואה שלגביה התבקש צו לקיום. במסגרת הדיון לגבי כשרותו של המצווה לערוך צוואה, בית המשפט בוחן רק את המועד שבו נערכה הצוואה. לא מומלץ להסתמך על תיעוד רפואי ואחר של המצווה לאחר מועד זה כי הדבר אינו רלוונטי לדיון.

כאשר מצבו התפקודי של המצווה התדרדר עוד טרם עריכת הצוואה עליה דנים, יש להגיש התנגדות לרשם הירושות ולהציג במסגרת ההליך לבית המשפט את התיעוד הרפואי או הפסיכיאטרי המוכיח זאת.

 

צוואה מזויפת

ניסיון לממש צוואה מזויפת אינו נדיר כפי שרבים סבורים. זיוף הצוואה יכול להיות על ידי אחד היורשים ואף נחשפו בבתי המשפט זיופים של צוואות שנערכו על ידי גורמים שהיו זרים לחלוטין לנפטר וליורשיו בדין. כאשר מערערים על צוואה בטיעון לחוסר אותנטיות ההליך עשוי להיות מורכב ולא נפשוט להוכחה עבור המערער.

לעיתים  ניתן לבסס את הערעור על ניתוח מעמיק של הצוואה מבחינה צורנית לרבות הבאה של מומחים לבלשנות וגרפולוגיה לניתוח של כתב היד. במסגרת הדיון בית המשפט בודק את מידת העמידה של הצוואה בכללים הצורניים הדרושים כדין.

 

סיכום מקרים שמומלץ לערער

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בתפקידו של עורך דין לדיני ירושה והצגנו שלושה מקרים בהם ניתן להיעזר בשירותיו על מנת לערער על צוואה טרם מימושה. כפי שציינו, פנו לעו"ד כאשר אתם סבורים שהצוואה אינה אותנטית אלא מעשה זיוף או כאשר בעת כתיבת הצוואה המוריש לא היה כבר תחת תפקוד שכלי תקין, כמו גם במידה ולדעתכם הצוואה שונתה עקב השפעה אסורה.

ספרים ופטיש

 

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו