התאמת מקום העבודה לבעלי מוגבלויות

החוק בישראל דורש שמקומות עבודה יהיו מותאמים לבעלי מוגבלויות, אבל החוק לא צריך להיות המוטיבציה המרכזית שלנו. כאשר מקום העבודה אינו מותאם, אנחנו עלולים לפספס כוח עבודה מסור ואיכותי. שילוב של בעלי מוגבלות יכול לשפר את רוח הצוות, שייווכח בכך שמקום העבודה רואה את האחר ויכול ליצור גיוון ביחד עם מקצועיות. הכנו לכם מדריך קצר להתאמת מקום העבודה לבעלי מוגבלות.

 

איך נדע איזה התאמות לבצע?

התאמת מקום העבודה לבעלי מוגבלויות יכולה לכלול פעולות שונות.

ראשית, ישנן הדרישות המחייבות של החוק – שירותים מותאמים, חניית נכים מסומנת וגישה לכלל המרחבים המתאימה לכיסא גלגלים וכוללת מעלית או מעלון. עם זאת, ישנן התאמות נוספות שאולי נצטרך לבצע. לדוגמה אם אנחנו מעסיקים עובד עם ראייה מוגבלת, נצטרך לספק מסך מחשב גדול יותר. לעובדים עם מוגבלות בשמיעה יש צורך בתקשורת לא רק מילולית וניתן לרכוש מערכות הגברה מיוחדות לכך.

כאשר יש דרישות ספציפיות של עובד בעל מוגבלות להתאמות שונות, זוהי אחריותו לפנות למעסיק ולבקש אותן, ואחריות המעסיק לבצע את ההתאמה כל עוד היא בתחום הסביר.

לאחר שהבהרנו כל זאת, בואו נזכור שהצורך החשוב ביותר לאדם עם מוגבלות הוא שלא להרגיש נטל על החברה. החברה מרוויחה משירותיו וצריכה לאפשר לו לעבוד בקלות ובנוחות ולתת הזדמנות להעלות את הצרכים כאשר הם עולים.

איך נדע איזה התאמות לבצע

שירותי נכים

ההתאמה הראשונה והבסיסית שעלינו לבצע היא של השירותים. התאמה זאת היא גם חובה בחוק אבל היא חשובה גם לאורחים, לקוחות וכל אדם אחר שמגיע למקום העבודה לזמן קצר ויתכן והוא בעל מוגבלות. כמובן שאם נרצה להעסיק בעלי מוגבלויות, שירותים נגישים הם חובה.

התאמת שירותים נגישים יכולה גם להיות המשימה היותר מורכבת שתדרוש שיפוץ. אפשר להיעזר בחברות שמתמקצעות בהתאמה כמו שירותי נכים מנל. המקצועיות יכולה לחסוך כסף רב תוך יצירתיות ביצירת ההתאמה.

שירותי נכים

נגישות

כשאנו באים לטפל בנושא הנגישות במקום העבודה, עלינו לחשוב בשני צירים – אחד הוא ציר הזמן במקום העבודה והשני הוא ציר המרחב. כלומר עלינו ליצור נגישות מתחילת היום ועד סופו. זה מתחיל בחניה שצריכה להתאים לרכב נכה, ונמשך בכניסה לבניין – גם מדרגה אחת יכולה להגביל באופן מוחלט בעל מוגבלות.

בנוסף, עלינו לחשוב על המרחבים בהם מתבצעת העבודה. קודם כל האם יש צורך בעמדת עבודה מותאמת, וכן עלינו לחשוב על המטבחון, שכן אין עבודה בלי אפשרות קלה להגיע למכונת הקפה. גם מיקום ציוד משרדי משותף כדוגמת מדפסת או מכונת צילום, צריך להיעשות תוך מחשבה על עובדים בעלי מוגבלות.

 

סיכום

מקום עבודה מותאם לבעלי מוגבלות ירוויח מהגדלת ההון האנושי שלו ומנגישות גבוהה יותר ללקוחות ואורחים. עסקים המחויבים לבצע תהליך של התאמה לאורך זמן, יכולים להשתמש בחברות מקצועיות לחלק מההתאמות שעליהן לבצע.

התאמת מקום העבודה לבעלי מוגבלויות

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו