מיסים: מה ההבדל בין קצבה מזכה לקצבה מוכרת?

הנה מילה שמפחידה את כולנו – מיסים. על אף שכולם מחויבים לשלם מיסים, לא רבים מבינים בדיוק כיצד עולם זה מתנהל, מה עומד מאחורי כל חוק או סעיף הקשור במיסים, ובעיקר איך לשלם פחות מיסים? במאמר הבא נדון בשני מושגים חשובים שכל משלם מיסים חייב להכיר ונסביר את ההבדל בין קצבה מזכה לקצבה מוכרת.

 

יוצאים לפנסיה בראש שקט

כמו ברוב המדינות בעולם המערבי, מרבית סוגי ההכנסות בישראל מחייבות בתשלום מס. לא רק המשכורת החודשית מחויבת במס, כי אם סוגי הכנסות נוספים, לרבות הקצבה הפנסיונית אותה מקבלים על בסיס חודשי מרגע ההגעה לגיל הפרישה. מבחינת מס (ולכן גם מבחינת הטבות מס.

נגיע לשם בהמשך המאמר) קצבת הפנסיה מחולקת לשני חלקים עיקריים: קצבה מזכה המחויבת בתשלום מס, וקצבה מוכרת הפטורה מתשלום זה. חשוב להכיר את שתי סוגי הקצבאות, ואת המרכיב שלהן בחיסכון הפנסיוני עוד לפני היציאה לגמלאות, על מנת להגיע לפרישה בראש שקט מבחינה פיננסית.

באמצעות הבנה של מרכיבי הפנסיה, ניתן לשלם מס מופחת ולהגיע להטבת המס המקסימלית עבורכם. לכן לא רצוי להמתין לפרישה בשביל לפרש את המונחים ואת המיסים, אלא לקבל הבנה בסיסית על דרכי המיסוי עוד בשנות העבודה.

 

מדוע אחת מזכה ואחת מוכרת?

הקצבה המוכרת והקצבה המזכה מגיעים ממקורות דומים יחסית. מקורה של הקצבה המזכה היא בכסף שהופרש לטובת קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או מתשלומי המעסיק של החוסך לפרישה. קצבה מוכרת מבוססת על כספים מקופת הגמל, קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים של החוסך.

מדוע אם כך חלק מקצבת הפנסיה פטור ממס בעוד החלק השני מחויב בתשלום מס? הסיבה לכך היא שקצבה מוכרת היא קצבה עבורה כבר שולם מס בעת ההפקדה.

מאחר בישראל אסור למסות את אותו כסף פעמיים, היא מגיעה לפנסיה נקייה ממס. לעומתה, המרכיב בחיסכון הפנסיוני שנקרא קצבה מזכה עדיין מחויב בתשלום מס, זאת מאחר ולא שולם עליו מס מלכתחילה.

 

מה זה משנה לי כחוסך?

המודעת לסוגי הקצבאות משנה לכל חוסך על מנת שיידע להתנהל נכון עם כספו ולקבל את הפטור המלא ממס לו הוא זכאי. כך למשל, על אף הגדרתה גם קצבה מזכה עשויה להיות פטורה ממס בגובה מסוים. זאת משום שקצבה זאת מתנהלת לפי מדרגות מס, בדומה למס ההכנסה שכולנו מכירים מהמשכורת החודשית. תיקון 190 שחוקק לפקודת מס הכנסה מגביה את תקרת הפטור לקצבה מזכה באופן דרמטי מ-35 אחוזים היישר ל-67 אחוזים.

על פי נוסחת השילוב המבוססת על ההפרשות הפנסיוניות של החוסך בשלושים ושתיים השנים האחרונות, ניתן לקבוע מהי תקרת הפטור שלו ומהו הסכום עליו הוא פטור מתשלום מס (מדובר במתמטיקה פשוטה, אם כי עדיין כזאת שמוטב להשאיר יועצי מס). חשוב לדעת שהפטור רלוונטי רק לאנשים המשתמשים בחיסכון לאחר גיל הפרישה שנקבע בחוק.

מיסים

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו

כסף מזויף
פיננסים
3 שיטות לזהות כסף מזויף

לאחרונה אנו עדים לעלייה ניכרת במספר השטרות המזויפים שנמסרים לבעלי עסקים שונים ברחבי הארץ. תרחיש זה גרם לנו לבדוק את הנושא מקרוב, כדי שנוכל להציג

לכתבה »
איך לבחור מכללה ללימודים
לימודים
איך לבחור מכללה ללימודים?

במיוחד בכניסה להייטק – קורס מקצועי יכול להיות מקפצת ענק שתעיף את הקריירה שלכם באוויר. עם זאת, אם לא תבחרו את המכללה הנכונה, אתם עלולים למצוא את

לכתבה »
עֵסֶק
עסקים
יתרונות של אוטומציה עסקית

לא מעט עסקים נדרשים להתאים את עצמם ולהפוך יעילים ותחרותיים יותר. אוטומציה עסקית, המשלבת טכנולוגיות חדשניות, הפכה לכלי מפתח המאפשר לעסקים לייעל תהליכים, לצמצם עלויות

לכתבה »