מי זכאי לחנינה?

כאשר כלו כמעט כל הקיצים ונגזר על אדם מאסר בפועל, המוצא האחרון שלו יהיה חנינה. חנינה מתקבלת, על פי רוב, מנשיא המדינה והיא מבטלת את עונשו של אדם אשר הורשע בבית המשפט ונגזר עליו עונש מאסר. מי זכאי לחנינה, מה הסיכויים של בקשת חנינה להתקבל ומה היחס בינה לבין ועדת השחרורים? המשיכו לקרוא ומצאו את כל התשובות.

 

מי זכאי לחנינה מנשיא המדינה?

חוק נשיא המדינה קובע כי כל מי שהורשע בביצוע עבירה ונגזר עליו עונש מאסר בפועל או עבודות שירות, יוכל להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה. על פניו, החוק לא מבדיל בין מי שנגזר עליו עונש מאסר של שנה בודדת לבין מי שנגזר עליו מאסר עולם.

זכאי להגיש בקשת חנינה רק מי שמיצה את כל ההליכים המשפטיים בעניינו. כלומר, לא ניתן יהיה להגיש בקשת חנינה לפני הרשעת אדם, גזירת דינו ומיצוי הערעורים בתיק. עובר למיצוי ההליכים, לא ניתן יהיה להגיש בקשה לחנינה מהנשיא.

מאידך, אזכיר כי הנשיא רשאי מצדו להעניק חנינה גם למי שלא מוצו ההליכים כנגדו. כך קרה בפרשת קו 300 המפורסמת, בה העניק הנשיא חנינה גורפת לאנשי השב"כ עוד לפני שהוגש כתב אישום בעניינם. עם זאת, מדובר במקרה חריג שבחריגים וככלל לא יוענקו חנינות לפני מיצוי ההליכים המשפטיים.

לבסוף, כדי להגיש חנינה ואם מעוניינים שזו תתקבל, יש להצביע על נסיבות מיוחדות המצדיקות חנינה שכזו. בהיעדר נסיבות חריגות המצדיקות מתן חנינה, החנינה לא תאושר. אני רוצה להבהיר כי מוסד החנינה הוא מוסד מצומצם שנעשה בו שימוש במסורה. לכן, בהיעדר נסיבות מוצקות המצדיקות מתן חנינה לאסיר, ייתכן כי יהיה עדיף לבחור בנתיב פעולה אחר.

 

ועדת השחרורים

ערוץ אלטרנטיבי לחנינה הוא ערוץ ועדת השחרורים. ועדת השחרורים הינה ועדה של שלושה אשר בראשה עומד שופט, ובסמכותה להעניק שחרור מוקדם לאסירים שנגזרה עליהם לפחות שנת מאסר אחת והם ריצו שני שלישים מעונשם.

ועדת השחרורים תשחרר אסירים שהביעו חרטה על מעשיהם, הציגו התנהגות טובה במהלך תקופת מאסרם, אינם מהווים עוד סכנה לציבור או סובלים מבעיות רפואיות. ועדת השחרורים מתכנסת בבית הכלא ושומעת את האסירים בזה אחר זה. אסירים אשר יצליחו לשכנע אותם כי נסיבותיהם מצדיקות שחרור מוקדם, יזכו לקיצור משמעותי בעונשם ולשחרור מוקדם מהכלא.

 

האם כדאי להגיע מיוצגים לוועדת השחרורים?

מחקר מפורסם מצא כי ועדת השחרורים נוטה לשחרר יותר אסירים לאחר ארוחת הצהריים של חברי הועדה. חוקרים ישראלים הצליחו להפריך את הטענה כי השחרורים המרובים נבעו מארוחת הצהריים, והצביעו על כך שבדרך כלל האסירים לאחר ארוחת הצהריים הם האסירים שהגיעו מיוצגים על ידי עו"ד פרטי. אם כן, אחוזי השחרור לא תלויים בארוחת הצהריים אלא באיכות הייצוג המשפטי.

לכן, רצוי מאוד להגיע לוועדת השחרורים כאשר אתם מיוצגים על ידי עו"ד פלילי פרטי מהשורה הראשונה בתחום. אנו, במשרד עורך דין פלילי אלעד שאול, מתמחים בדין הפלילי וייצגנו מאות לקוחות בפני ועדת השחרורים. פנו אלינו לקביעת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות ותוך שמירה על דיסקרטיות מלאה, ואנו נעשה את שניתן כדי להוביל לשחרורכם המוקדם.

 

מי זכאי לחנינה מנשיא המדינה?

כל אדם אשר נגזר עליו עונש מאסר בפועל, מוצו כל ההליכים המשפטיים בעניינו וישנן נסיבות המצדיקות חנינה בעניינו, יוכל להיות זכאי לנשיא המדינה. אותו אדם יגיש בקשת חנינה למשרד המשפטים. זו תעיין בבקשה ותעביר את מסקנותיה לבית הנשיא. בבית הנשיא יכריעו האם להעניק חנינה לעבריין ולשחרר אותו מעונשו.

 

מהי ועדת השחרורים?

ועדת השחרורים היא ועדה המתכנסת בכלא ומחליטה האם להעניק לאסירים שריצו 2/3 מעונשם שחרור מוקדם. השחרור יינתן על סמך חוסר מסוכנות, התנהגות טובה וכן על בסיס מצב רפואי של האסיר. רצוי מאוד להגיע לוועדה מיוצגים על ידי עו"ד פלילי פרטי, כדי לשפר את סיכויי הצלחתכם בפני הוועדה.

 

הגשת הבקשה תתבצע באופן מקוון וללא כל עלות שהיא

 

חוֹק

תוכן עניינים
מעוניינים ליצור איתנו קשר? מלאו את פרטיכם ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אהבתם את המאמר? שתפו בקליק!

מאמרים נוספים שאולי תאהבו